تماس با مدیر
شنبه, ۲۰ آذر , ۱۳۹۵

این مرد که صدای دالبی را اختراع کرد+ عکس

دکتر ری دالبی مخترع صدای شگفت‌انگیز دالبی و بسیاری فناوری‌های صوتی دیگر در صنعت صدا که تاثیر شگفت‌انگیزی در زندگی روزمره و لذتی که از دنیای سرگرمی می‌بریم داشت در سن ۸۰ سالگی درگذشت.

ری دالبی در سال ۱۹۳۳ در پورتلندِ اورگان متولد شد ولی در سانفرانسیسکو بزرگ شد. دوران جنگ جهانی دوم به صورت پاره‌وقت برای شرکت Ampex کار می‌کرد. در دانشگاه ایالتی سن‌خوزه و بعد استنفورد تحصیلات عالی را ادامه داد ولی به خاطر شرکت در جنگ آن را ناتمام گذاشت. او روی نمونه‌های اولیه ضبط و پخش ویدیو کار کرد و نقشی کلیدی در به ثمر رساندن ویدیو تیپِ کوادراپلکس بازی نمود. بعدها تصمیم گرفت دوباره به دانشگاه برگردد و لیسانس مهندسی الکترونیک را از استنفورد در سال ۱۹۵۷ گرفت. چند سال پس از آن به انگلستان رفت و آزمایشگاه‌های دالبی را در آنجا تاسیس کرد.

صدای دالبی بی‌شک در زندگی شما هم تاثیر خارق‌العاده‌اش را گذاشته است. دکتر دالبی با کار روی فناوری‌های کاهش و حذف اغتشاش صدا باعث شد صداهایی واضح تر از قبل بشنویم. ری دالبی از میان مان رفت ولی کوله‌باری از ابداعات و اختراعات وی همچنان با ما است. بنا بر اعلام شرکت دالبی، آقای دالبی چند سالی بوده که از بیماری آلزایمر رنج می‌برده و از تیر ماه بیماری لوسِمی حاد (سرطان خون) او را زمین‌گیر کرده بود.

نوآوری‌های او و فناوری‌هایی که ایجاد کرد باعث شد انقلابی در تجربه شنیداری مردم به وجود آید. دالبی به جز پیشتازی در زمینه کاهش نویز، صدای فراگیر یا Surround را هم اختراع کرد. او به تنهایی صاحب بیش ار ۵۰ پتنت در ایالات متحده بود.

کلوین یمن، مدیر عامل و رییس آزمایشگاه‌های دالبی که بیش از ۳۰ شعبه در سرتاسر دنیا دارد و درآمدی بیش از ۶۴۰ میلیون دلار در سال (۲۰۰۸) دارد می‌گوید: «امروز ما یک دوست، معلم و الهام بخش را از دست دادیم» «او شرکتی را بنا نهاد تا با نوآوری و باور به اینکه اگر روی مردم حساب کنی و ابزار موفقیت را در اختیارشان گذاری کارهای بزرگی می‌کنند؛ ارزش‌آفرینی کند. آرمان ری ادامه خواهد یافت تا منبع الهام و انگیزه برای همه ما باشد» او در آزمایشگاه‌های دالبی محیطی به وجود آورد که مهندسان برای پیشبرد دانش صدا و خلق ایده‌های نو در این زمینه کار کنند. امروزه هزاران فیلم و دستگاه از فناوری دالبی برای بهبود صدا بهره می‌برند. هنرمندان موسیقی و فیلم‌سازان هم برای حیات بخشیدن به آثار خود ابداعات دالبی را استفاده می‌کنند.

دالبی در طول حیاتش جوایز و مدال‌های زیادی را از آن خود کرده: مدال ملی فناوری از رییس جمهور وقت آمریکا بیل کلینتون، عنوان افسر بریتانیا از سوی ملکه این کشور، چندین اسکار، اِمی و جوایز جشنواره‌های مختلف فیلم و ده‌ها جایزه دیگر.

ری دالبی وضع مالی خوبی داشت و مجله فوبز نامش را در زمره ۴۰۰ ثروتمند دنیا قرار داده بود اما او نه مرد پول بود نه مراسمات و جشنواره‌ها؛ دالبی مرد کار بود. خودش گفته هیچ وقت دنبال طلا و اسکار و این چیزها نبودم و فقط با پیگیری این چیزها خودشان سراغش آمده‌اند. سرمایه او در سال ۲۰۱۲ حدود ۲.۴ میلیارد دلار تخمین زده می‌شد.

کمی درباره صدای دالبی بدانیم
ری دالبی در سال ۱۹۶۵ در انگلستان به این فناوری دست یافت و اولین محصول را بنام Dolby Noise Reduction A-type ارائه نمود که تنها با پردازش فضاهای خالی از صدا مقدار نویز را محاسبه نموده و آنرا از صدای اصلی حذف می‌کرد. با ارائه این محصول شرکت‌های فیلم‌سازی به آن علاقمند شدند و اولین فیلم دالبی در سال ۱۹۷۱ با نام «پرتقال کوکی» به نمایش درآمد.

در سال ۱۹۶۸ ویرایش B-type و پس از آن در ۱۹۷۵ فناوری دالبی استریو ارائه گردید که شامل همان سیستم کاهش نویز بعلاوه دو کانال اضافی صدای مرکزی (Center) و محیطی (Surround) بود که این دو کانال صدا از همان دو کانال صدای اصلی چپ و راست محاسبه می شد.

در همان سال اولین فیلم با صدایدالبی استریو به ناملیستومانیا به اکران درآمد که البته بصورت LCR یا (Left-Center-Right) پخش شد. اما اولین فیلمدالبی استریوی واقعی یک سال بعد به نام «ستاره‌ای متولد می‌شود» روی پرده رفت و به صورت LCRS یا (Left-Center-Right-Surround) پخش گردید. در همان سال آقای Ray Dolby شرکت خود را به سان فرانسیسکو در ایالت کالیفرنیای آمریکا انتقال داد.

پس از موفقیت خیره‌کننده فیلم «جنگ ستارگان» در سال ۱۹۷۷ سینماها و سالن‌های نمایش برای تبدیل سیستم صوتی خود به دالبی استریو با چهار کانال صدا ترغیب شدند و در کمتر از ده سال ۶۰۰۰ سینما و تاتر پیکربندی صوتی خود را بر این اساس تغییر دادند. نکته کلیدی در این بین عدم هزینه اضافی برای آنان بود چرا که این سیستم با نسل قبل از خود مطابقت داشت و پخش‌کننده‌های مونو نیز می‌توانستند آنرا اجرا نمایند.

تاریخچه زمانی معرفی و پیشرفت صدای دالبی
– در سال ۱۹۸۲، لابراتوار دالبی سیستمی به نام دالبی-ساراند را برای سیستم‌های سینمای خانگی معرفی کرد. این سیستم با همان اصول سیستم دالبی-استریو کار می‌کرد ولی با این تفاوت که هر کدام از کانال‌ها را بر روی نوار‌های ویدئو یا سیگنال‌های تلویزیونی قرار می‌دادند و بلندگو‌ها در منزل به شیوه‌ای تنظیم می‌شدند که تجربه‌ای مشابه سینما را به همراه داشته باشد. این سیستم دارای دو بلندگوی چپ و راست و یک بلندگوی عقب بود.

– سیستمی جدید با نام دالبی-پرولاجیک در سال ۱۹۸۷ به بازار آمد که دارای یک بلندگوی جلو نیز بود.

– با گذشت زمان و حاصل شدن پیشرفت‌ در زمینه استفاده از رمزگذاری (Encoding)، میزان بیشتری اطلاعات با دقتی بیشتری بر روی فضایی کمتر ذخیره شد. این امر باعث پیدایش سیستم پیرامونی دیجیتال صدا (Digital Surround-Sound System) شد.

– در سال ۱۹۹۳ همراه با اکران فیلم «پارک ژوراسیک»، فن‌آوری جدیدی از شرکتی به نام Digital Theater Systems به صنعت سینما عرضه شد و DTS نام گرفت. در این سیستم شش کانال متفاوت صدا بر روی یک یا دو CD ضبط می‌شوند و برای پخش، سینماها مجهز به دیسک‌خوان و یک رمزگشا می‌شوند که بتواند اطلاعات CD را به شش کانال برای پخش تجزیه کند. در این سیستم سه کانال روبرو وجود دارد که با یک ساب‌ووفر همراهی می‌شود. دو کانال مجزا نیز در سمت چپ و راست وجود دارد. در سیستم‌های سینمای خانگی که DTS را پشتیبانی می‌کنند، صدا و تصویر هردو برروی یک دیسک و در لایه‌های متفاوت ضبط می‌شوند ولی در سینما با یک کدگذاری، صدا و تصویر را هم‌زمان می‌کنند.

– سیستم دیگری که توسط دالبی معرفی شد، دالبی-دیجیتال نام دارد که به دلیل داشتن ۵ کانال+یک ساب‌ووفر به دالبی ۵.۱ نیز معروف است. بعداً کانال‌های دیگری به این سیستم اضافه شدند.

– پس از آن تعداد کانال‌های پخش صدا گسترش یافت که رایج‌ترین نوع سیستم‌های دالبی ۵.۱، ۶.۱ و ۷.۱ است. عدد سمت چپ نقطه تعداد کانال صدا و عدد سمت راست نقطه تعداد ساب‌ووفر را مشخص می‌کند. کانال ساب‌ووفر صداهای با فراکانس کم را پخش می‌کند که به صدا حالت بم و قدرتمندی می‌بخشد.

جملات قصار آقای دالبی

درباره موفقیت
– هیچ وقت دنبال طلا یا اسکار یا چیزهایی مثل آن نرفتم. فقط خوره چیزهای خوبی که در کسب و کارم وجود داشتتند بودم. همه چیزها خودشان اتفاق افتادند.

– فکر می‌کنم هم خوش‌شانس بودم و هم با مردم با صداقت رفتار کرده‌ام و آن‌ها این راه و روش را پسندیده‌اند.

– گام بعدی بزرگی وجود ندارد. واقعیت این است که باید پیوسته نسبت به اتفاق‌های دور و بر حساس یود و همواره اتفاق‌هایی که در صنایع وابسته به ما می‌افتد را رصد کنیم. باید ممکن و ناممکن را به نحوی حس کنیم و این که چه چیزی نیاز است و چه چیزی نیست. باید آنتن‌مان نسبت به سیگنال‌های اطراف فعال و حساس باشد.

درباره اختراع‌ کردن
– گاهی فکر می‌کنم می‌توانستم مهندس قرن نوزدهمی فوق‌العاده‌ای باشم چون عاشق ماشین‌آلات هستم. شاید دوست داشتم جایگاهی در ارتقا موتور بخار داشتم یا اختراع اولین موتور احتراقی برای ساخت اولین اتومبیل را کار من بود. تمام زندگی‌ام به چیزهایی که حرکت می‌کنند علاقه داشتم. منظورم دوچرخه‌ها، موتورسیکلت‌ها، ماشین‌ها، جیپ‌ها، قایق‌ها، بادبانی یا موتوری، هواپیماها و هلیکوپترها.من عاشق همه این چیزها هستم و حسرت می‌خورم در دوره‌ای به دنیا آمده‌ام که اغلب مشکلات مکانیکی حل شده و چیزی که مانده مشکلات الکتریکی است.

– یادتان باشد که در بیشتر زندگی‌ام من یک ماجراجو بوده‌ام نه کسی که همیشه تلاش می‌کند چیز اختراع کند. من می‌خواستم تجربه سفر به بیشتر جاهای دنیا دست پیدا کنم. اختراعات بخشی از زندگی من بوده‌اند اما نه این که بر تمام کارهایی که کرده‌ام غالب بشوند.

– برای این که یک مخترع باشید باید با یک جور حس شک زندگی کنید. این که در این تاریکی و کورمال کورمال به دنبال پاسخ‌ها بگردید و این نگرانی را داشته باشید که آیا اصلا پاسخی وجود دارد.




Copyright 2007 - 2016
بستن پنجره